بازیهای رایانهای، پدر و مادر مدرن کودکان
یک روانشناس گفت: فرهنگ غربی از طریق بازیهای رایانهای به اتاق خواب کودکان و نوجوانان راه پیدا کرده و در نبود والدین، بازیهای رایانهای پدر و مادرهای مدرن نوجوانان شدهاند و در نهایت از دل یک خانواده مذهبی، یک نوجوان کاملا متفاوت و غربی رشد پیدا میکند، امری که این روزها بسیار مشاهده میشود .
مهدی بیاتی در گفتوگو با ایسنا، گفت: بازیهای رایانهای نقش بسیار تاثیرگذاری در زندگی جوانان و نوجوانان دارد و به هیچ وجه نمیتوان آن را از زندگی جوانان حذف و انکار کرد. بازی نقش بسیار مهمی در شکلگیری شخصیت کودکان دارد و در گذشته بازیهای سنتی با مباحث فرهنگی هماهنگی بیشتری داشتند، اما امروزه بازیها با مدرن شدن و غفلت جامعه، فاصله بسیاری با فرهنگ خودشان گرفتهاند.
80 درصد شخصیت کودک قبل از یازده سالگی شکل میگیرد
وی افزود: والدین فرصت تربیت کودکان را ندارند و آنها را به سمت بازیهای رایانهای سوق میدهند و به خیال خود فکر میکنند کودک در گوشهای آرام نشسته است و بازی میکند در حالی که شخصیت و طرز تفکر آن کودک در حال شکلگیری است.
بازیهای رایانهای و تغییر رفتار کودکان
بیاتی با بیان اینکه کودک در این سنین به دنبال الگوپذیری است، اظهار کرد: کودک طبعا به دنبال تخلیه هیجان خود است و به دنبال بازی اکشن و زد و خورد میرود، نکته مهم و اساسی اینجاست که در این بازیها تصویری که از زنان و مردان موفق و نیرومند در ذهن کودک شکل میگیرد، در شکل شخصیت او تاثیرگذار است، زمانی که قهرمان کودک خانمی نیمه برهنه و مانکن است، تصویر یک زن موفق با این پوشش در ذهن کودک شکل میگیرد و این تصاویر در اجتماعی شدن و طرز تفکر او بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه دخترها نیز به سمت این بازیها رفتهاند، تصریح کرد: بیشتر این بازیها پسرانه است، اما امروزه دخترها نیز به سمت این بازیها رفتهاند و این امر باعث تغییر رفتار و شخصیت دخترها میشود.
کودکان و نوجوانان با بازیهای رایانهای زندگی میکنند
این روانشناس کودک با بیان اینکه امروزه خانوادهها در اختیار کودکان قرار گرفتهاند، افزود: کودک در کنار والدین و در کانون گرم خانواده با فرهنگ غرب زندگی میکند و رشد میکند و زمانی که وارد اجتماع میشود، نوع پوشش، تفکرش و رفتارش برگرفته از همان مباحثی است که با آن زندگی کرده است.
وی افزود: اگر در حوزه کودک مراقبت کنیم و با توجه به نیازهای کودک سرگرمی برای او فراهم کنیم. طبعا کودک در اختیار ماست و با فرهنگ ما رشد میکند، در حالی که امروزه خانواده در اختیار کودک است و هر سازی بزند، آنها با او حرکت میکنند.
انزواطلبی و فرار از اجتماع گریبان کودکان را گرفته است
بیاتی با بیان اینکه بازیهای تولید داخل نیز هیچ تفاوتی با بازیهای خارجی ندارند و صرفا نام شخصیتها تغییر کرده است، گفت: بازی رایانهای ایجاد نقش اجتماعی میکند و از طرفی کودک چون نیاز دارد، بیشتر زمانش را با والدین بگذراند، اما والدین یا نیستند و یا در صورت حضور نیز والدین خستهاند و نمیتواند برای تربیت کودک کاری کنند، در نتیجه کودک منزوی و گوشهگیر میشود. امروزه بسیاری از نوجوانان وارد مباحث اجتماعی نمیشوند و حتی بزرگسالان نیز تحت تاثیر این بازیها قرار میگیرند و وقت خود را با بازیهای تلفن همراه پر میکنند.
با بازیهای رایانهای، کودک طعم شکست را نمیچشد
وی با بیان اینکه بازیهای کامپیوتری کودک را متوقع میکند، تاکید کرد: کودک وارد یک فضای مجازی میشود و با آسان کردن بازی، سعی در موفق شدن دارد و گمان میکند در زندگی حقیقی نیز همیشه باید موفق باشد.
بیاتی یکی از دلایل اصلی طلاق در جامعه را عدم مسئولیتپذیری مرد یا زن دانست و افزود: وقتی شخصیت مجازی شکل میگیرد، شخصیت حقیقی پرورش نمییابد و در آینده فرد فکر میکند همچون بازی بعد از هر اشتباهی به راحتی میتواند از نو شروع کند و زندگی را حذف و از ابتدا به شکل دیگری آغاز کند.
وی افزود: اگر یک فکر اساسی در این مورد نشود، شاهد بحرانهای اجتماعی در آینده خواهیم بود.
مکان قرارگیری رایانه در خانه مهم است
این روانشناس با بیان اینکه رایانه باید در اتاق پذیرایی قرار بگیرد، تاکید کرد: کامپیوتر یک وسیله عمومی است و نباید در اتاق شخصی کودک قرار بگیرد، ما نیازمند یک اصلاح فرهنگی در استفاده از رایانه هستیم. نمیتوان کودک را از استفاده از کامپیوتر منع کرد؛ اما باید خانوادهها نظارت دقیق داشته باشند و نسبت به بازیهای کودکانشان آگاهی کامل داشته باشند.
در تولید بازیها به کودکان احترام بگذاریم
بیاتی با اشاره به اینکه نباید در تولید بازیهای رایانه افراط و تفریط کنیم، اظهار کرد: در تولید بازی باید به نیازهای کودکان و نوجوانان احترام گذاشت، کودکان امروز اطلاعات بسیار زیادی دارند. من توصیه میکنم از 50 نوجوان که بازیهای رایانهای را به شکل حرفهای دنبال میکنند، نظرخواهی کنیم و با حضور چند روانشناس نیازسنجی کنیم و متناسب با نیازها بازی تولید کنیم.
امروزه بسیاری از آثار فرهنگی که برای نوجوانان و بزرگسالان تولید میشود، متناسب با نیاز آنها نیست.
در بازیهای رایانهای از نماد ایرانی - اسلامی به درستی استفاده کنیم
بیاتی با اشاره به اینکه باید از نمادهای ایرانی - اسلامی به درست و به جا در بازیها استفاده کنیم، افزود: کودک از سه تا شش سالگی به دنبال هویتیابی است، اگر به دفترچههایی که برای کودکان طراحی شده توجه کنید، برخیها تصویری از عروسک باربی را بر روی جلد دفترچهها قرار میدهند، در صورتی که ما عکس مختار را با کلاه خود بر روی جلد گذاشتهایم و طبیعی است کودک به دنبال باربی میرو؛ چرا که به دنبال زیبایی است، باید از نمادهای ایرانی، اسلامی به درستی و با تفکر استفاده کنیم.
بازیهای سنتی را به بازی رایانهای تبدیل کنیم
وی افزود: حدود 1000 بازی سنتی در فرهنگ ما وجود دارد که با کمی خلاقیت و کار کارشناسی میتوان آنها را مدرن کرد و آنها را به بازی رایانهای تبدیل کرد.
بیاتی با اشاره به اینکه در جامعه همیشه مباحث جنسی انکار شده و پوشیده مانده است، گفت: بسیاری از مشکلات جوانان در ازدواج برگرفته از تغییر نوع نگاه به انتخاب همسر است و 60 درصد دلایل طلاقها به مسائل جنسی ختم میشود و تمام این موارد ریشه در کودکی و تشکیل ذهنیت و شخصیت جوانان دارد.
وی افزود: کودک سه تا شش سال جستوجوگر است و نسبت به مسائل جنسی کنجکاو است. زمانی که کودک به دنبال سئوالهای خود میگردد، با بازیهایی مواجه میشود که در آن زنان و مردان با ویژگیهای خاص ظاهری هستند و به تدریج کودک به این مسائل علاقهمند میشود. طبیعی است وقتی به سن جوانی میرسد در جامعه با آن ویژگیها ظاهر میشود و به دنبال همسری با آن ویژگیها میگردد.
منبع : ایران پی ان